Vzilabda szablyzat
szerkesztk 2007.07.05. 15:49
A szablyzat megtekintshez kattints ide----->
ltalnos szablyok : A vzilabdt 7 f?s csapatok jtsszk. A mrk?zs s a negyedek kezdsekor a plya kzepn a labdatartban elhelyezett labdrt a jtkvezet? spjelre sznak ki a csapatok a kapuvonaltl. A jtk clja: glok elrse. A labdt a test brmelyik rszvel szabad rinteni. Az a csapat gy?z, amelyik tbb szablyos, a jtkvezet? ltal megtlt glt r el.
A Magyar szszvetsg ltal kirt bajnoki s djmrk?zseket - a serdl?mrk?zsek kivtelvel - a nemzetkzi szablyoknak megfelel?, legalbb 30 X 20 m mret?, hitelestett vzilabdaplyn (szmedencben) kell lejtszani. A legkisebb vzmlysg valamennyi bajnoki s djmrk?zsen 180cm. Feln?tt bajnoki s djmrk?zseket legalbb 17C, ifjsgi s joncmrk?zseket legalbb 19C h?fok vzben kell lejtszani. Ennl alacsonyabb h?fok vzben a csapatok jtkra nem ktelezhet?k. A legmagasabb vzh?fok 26 C. Kivtel a budapesti Csszr- s az egri versenyuszoda, amelyekben a termszetes forrs h?mrskletnek megfelel? h?fok vzben ktelesek a csapatok jtszani.
A jtktr mindkt oldaln felt?n?en meg kell jellni a kapuvonalat, az ett?l mrt 2 s 4 mteres vonalat, valamint a plya felez?vonalt. Ezek a jelzsek a mrk?zsek alatt jl lthatk legyenek. A jtktr hatra a kapuvonalak mgtt 30 cm-re van.
A jtkvezet? rszre a plya egyik oldaln, annak teljes hosszban, a gljelz?k rszre az ellenkez? oldalon, a kapuvonal meghosszabbtsban kell megfelel? helyet biztostani.
A kapufnak s keresztlcnek ngyszgletesnek, 7,5 cm keresztmetszet?nek kell lennie, amelyek egymssal s a kapuvonallal derkszget zrnak be.
Fbl vagy fmb?l kszlnek, sznk felt?n?. A kapukat a jtktr kt vgn - az oldalvonalaktl egyenl? tvolsgra - szilrdan kell rgzteni gy, hogy azok a medence vgt?l s mindenfle akadlytl legalbb 30 cm tvolsgra legyenek.
A kapufk kztti bels? tvolsg 3 mter. A keresztlc als vonalnak magassga a vz sznt?l szmtva 90 cm, feltve, hogy a vz mlysge 150 cm, vagy annl tbb. Ha azonban a vz mlysge 150 cm-nl alacsonyabb, akkor a keresztlc als vonalnak magassga a medence fenekt?l szmtva 240 cm.
A labda teljesen felfjt, bels? gumija lehet?leg nelzr szeleppel m?kdjk. Kerlete nem lehet 68 cm-nl kisebb s 71 cm-nl nagyobb. Legyen vzhatlan, sima fellet? s zsiradkmentes. Slya nem lehet 400 g-nl kevesebb s 450 g-nl tbb.
A jtkvezet? a mrk?zst a kezben lev? - 70 cm hossz - zszlval irnytja. A zszl rdjnak egyik vgn fehr, a msik vgn pedig fekete vszon van. A gljelz?k egy-egy fehr s piros zszlt hasznlnak. A mrk?zseken a jtkvezet? s a gljelz?k mellett kt id?mr? m?kdik. Egyikk a titkri teend?ket is elltja.
Az egyik csapatnak kk, a msiknak fehr sapkt kell viselnie, kivve a kapusokat, akik piros sapkt hasznlnak. A sapkt az ll alatt szalaggal kell megktni. Ha valamelyik jtkos sapkja mrk?zs kzben leesik, azt a jtk legkzelebbi meglltsakor fel kell vennie. A sapkt ell s htul, vagy a kt oldaln szmmal kell elltni. A szmok magassga 10 cm. A szmozs fehr sapkn kk (a kapus piros sapkjn is kk), a kk sapkn fehr (a csapathoz tartoz kapus sapkjn is fehr) szn?.
A mrk?zs id?tartama ngy szakaszra oszlik, esetenknt 5-5 percnyi tnyleges jtkid?vel. A csapatok negyedenknt helyet cserlnek. A negyedek kztti sznet id?tartama 2 perc. A jtkid?t a jtkvezet? kezdst jelz? spszavtl kell szmtani. A jtk minden meglltst jelz? spszra az rt is meg kell lltani - kzben a jtkosok szabadon vltoztathatjk a helyket - mindaddig, mg a jtk jbl meg nem indul. Kezdsnl s jrakezdsnl akkor kell az rt elindtani, amikor a jtkvezet? spja megszlal. Minden ms esetben akkor, amikor a dobst vgz? jtkos kezt a labda elhagyta.
A kapus llva is vdheti kapujt, teht a medence fenekn llhat s jrhat, onnan felugorhat. A kapus nem szhat a plya felez?vonaln tl s nem rintheti az azon kvl lev? labdt. A plya kzpvonaln tl nem dobhatja a labdt, s ha ezt teszi, annak bntetse szabaddobs az ellenfl legkzelebb lljtkosa javra onnan, ahol a labda a kzpvonalat keresztezte.
Ha a labda teljes terjedelmvel thaladt a kt kapufa kztti kapuvonalon s el?z?leg szablysrts nem trtnt, glt kell tlni. Kezds vagy jrakezds utn a labdt legalbb ktjtkosnak kell rintenie a gl el?tt. Nem rvnyes a gl, ha a labdt klbe szortott kzzel tttk az ellenfl kapujba.
Ha a kapus megksrli, hogy vdje a kapujba tart labdt, miel?tt azt kt jtkos rintette volna, ksrlete nem szmt msodik rintsnek. Ha a labda mgis thalad a kapuvonalon, vagy pedig a kapufrl, vagy a kapusrl lepattan, kidobst kell tlni.
Gl viszont az, amikor a kapus az el?z?leg legalbb ktjtkos ltal rintett labdt kivdi, majd eldobs kzben azt teljes terjedelmvel a sajt kapujba emeli.
Ha a labda - a kapufk kztti rsz kivtelvel - teljes terjedelmvel tljut a kapuvonalon s azt utoljra a vdekez? csapat valamelyik jtkosa rintette, sarokdobst kell tlni. Ezt a tmadcsapatnak az a jtkosa hajtja vgre, aki a 2 mteres vonal jelzshez a legkzelebb van azon az oldalon, amelyen a labda a kapuvonalon thaladt. A sarokdobst a 2 mteres jelzst?l kell vgrehajtani. Ekzben - a vd?csapat kapust kivve - senki nem tartzkodhat a 2 mteres vonalon bell. Ha a kapust killtottk, sarokdobsnl a legkzelebbijtkos foglalhatja el a helyt a kapusra vonatkoz jogok s korltozsok nlkl.
Ha a kapus a szabaddobs vagy kidobs vgrehajtsakor kiejti kezb?l a labdt, s miel?tt ms jtkos rintette volna, jbl megszerzi, majd ltala a labda a sajt kapujba jut, sarokdobst kell tlni. Sarokdobsbl nem lehet kzvetlenl glt elrni.
Szablysrtsek
A szablysrtsek lehetnek egyszer?ek s slyosak.
Egyszer? Vtsgnek szmt: a medence aljn llva cselekv?leg rszt venni a jtkban, vagy ott jrni a jtk folyamn (a kapust kivve), megtmads esetn a labdt a vz al vinni, vagy a vz alatt tartani; az ellenfelet szabad mozgsban gtolni, vagy brmilyen mdon akadlyozni, ha a labda nincs birtokban, az ellenfl 2 mteres vonaln tl (bellre) szni, vagy ott tartzkodni, kivve a labda mgtti helyzetet; ha a kapus a labdt a felez?vonalon tl dobja, a felez?vonalon tl (kvlre) szik, vagy az azon kvl lev? labdt rinti; a labdt a csapat 45 mp-ig birtokolhatja, s ha ezen id?n bell nem l? kapura, vagy az id?t hzza.
Slyos hibnak szmt: ha a jtkos megfogja, lenyomja vagy visszahzza ellenfelt, ha annak nincsen birtokban a labda; a 4 mteres vonalon bell minden olyan hiba, amely biztosnak ltsz glt akadlyoz meg; ellenfelt megti, megrgja, vagy ilyen szndk mozdulatot tesz. A slyos hiba bntetse : szabaddobs a szenved? fl javra s a vtkes jtkos killtsa, kivve, ha bntet?dobst (4 mterest) tl a jtkvezet?. A killts ideje jabban 1 perc, de slyos sportszer?tlensg esetn a jtkvezet? a vtkest vglegesen is killthatja cservel vagy anlkl. Az el?bbi esetben a killtott jtkos helyt ms foglalhatja el.
Szabaddobs
A dobst gy kell vgrehajtani, hogy a tbbi jtkos lthassa, mikor hagyta el a labda a dobjtkos kezt. A szabaddobst vgz? sajt magt is szktetheti. Mihelyt a labda elhagyta a jtkos kezt, jtkban lev?nek kell tekinteni. Id?kzben a tbbi jtkos szabadon vltoztathatja a helyt.
Szabaddobs esetn is csak gy lehet glt elrni, ha a labdt el?z?leg legalbb kt jtkos (kivve a kapusokat) rintette.
Ha a kidobs, sarokdobs, szabaddobs, bntet?dobs vagy semleges dobs vgrehajtsa el?tt - n. holtid?ben: amikor az ra nem jr - jabb hibt kvetnek el, a vtkes jtkost ki kell lltani s az el?z? tletet kell vgrehajtani.
Amennyiben a jtk rosszullt, baleset, vagy ms, el?re nem lthat ok miatt megszakad, vagy a jtkvezet? nem tudja megllaptani, hogy melyik csapat jtkosa kvetett el. hibt, kikri a labdt s bedobja a hiba elkvetsnek helyre, mgpedig gy, hogy miutn a labda vizet rt, mindkt csapat jtkosai egyforma esllyel rhessk el azt.
A bntet?dobs a 4 mteres vonal brmely pontjrl elvgezhet?. Bntet?b?l kzvetlenl, ms jtkos rintse nlkl is lehet glt elrni. A labdt mez?nyjtkosnak csak azutn szabad rintenie, ha az az eldobs utn a kapufrl vagy a kapusrl visszapattant.
A vz elhagysa
A jtk tartama alatt a jtkos nem hagyhatja el a jtkteret, nem lhet vagy llhat a lpcs?n vagy a medence oldaln. Kivtel: flidei sznet, rosszullt vagy baleset, vgl a jtkvezet? engedlyvel. Az a jtkos, aki jogosan hagyta el a jtkteret (a jtkvezet? engedlyvel), a sajt kapuvonaln keresztl ismt visszatrhet oda.
A vzilabdzs a legnehezebb labdajtkok egyike. A j jtkosnak valamennyi szsnemben otthonosan kell mozognia. A magas sznvonal labdakezels - mindkt kzzel, szva vagy llva, illetve a vizet taposva - nagy vzbiztonsgot s gyessget ignyel.
|